סמינרי המגמה תשע"ו

"אדם, חינוך וטכנולוגיה": סמינרי המגמה לטכנולוגיות בחינוך

סדרת מפגשי הסמינר המדעי של המגמה (קוֹלוֹקְוִיּוּם) מפגישה את הסטודנטים וחברי הסגל עם מחקרים וטכנולוגיות מתקדמות, במטרה להרחיב את הידע על למידה עתירת טכנולוגיה מזוויות מבט מגוונות. למפגשים אלו מוזמנים חוקרים ממגוון אוניברסיטאות וחברות בארץ ובעולם. מפגשים אלו מתקיימים באופן קבוע בימי רביעי בשעות אחר הצהריים, אחת למספר שבועות, במהלך הסמסטרים א' ו- ב'. את הפעילות מובילים חברי הסגל האקדמי של המגמה בסיוע של דוקטורנטים.


מועד המפגשים: ימי רביעי, בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362 
15:45-16:15 - התכנסות וכיבוד קל 
16:15-17:45 - הרצאה ודיון

13.04.16 - זהות אישית וחיים אינטרנטיים - ד"ר משה שנר

נשלח 30 במרץ 2016, 3:08 על ידי adi kidron

זהות אישית וחיים אינטרנטיים
ד"ר משה שנר - מכללת אורנים


רביעי 13.04.16

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.




תקציר ההרצאה
מיהו האדם האינטרנטי? האם הוא ייצוג חד-חד ערכי של האדם הלא אינטרנטי, זה שיושב למול המחשב באופן פיזי, או שמא הוא פנטום דיגיטאלי, מעשה של בדיון? האינטרנט מעצם היותו מרחב שאין בו נוכחות פיסית בלתי אמצעית, מעלה שאלות חדשות ביחס לזהותו של האדם ונוכחותו בשיח החברתי. 
מסכות היו תמיד חלק מהתרבות האנושית. מלכים, כמרים ובעלי שררה אחרים נקטו בטכניקה של חבישת מסכות או הסתתרות מאחורי פרגוד לשם העצמת שררתם. כולנו מכירים את דמותו של הקוסם מארץ עוץ המסתיר את דמותו הנלעגת מאחורי חזות פרגודית של קוסם עז ורב כוח. גם בעת של כתיבה – כאשר ממילא אין הנכחה פיזית של הסופר לקורא – נקטו כותבים מימים ימימה בטכניקת של אימוץ זהות שאולה, איש וסיבותיו עמו. הפסבדונים היה ככלי לשימושם של כותבים שביקשו להסתיר את שמם משיקולי היזק חברתי או מרצון להדגיש פן מסוים בזהותם.
אנונימיות, ועמה ניכור ובדידות, הם ממאפייניו הבולטים של הכרך המודרני, שנבנה על חורבות מסגרות החיים הלוקאליות. מיליונים של אנשים בודדים החלו צועדים כתף אל כתף ברחובות בדרכם למקומות עבודתם או בשיבתם מהם. הם נהיו לחלק מ"ההמון" ובמראה העין לא ניתן להבחין בזהותם היחידאית. במציאות הכרך נהייתה שאלת הזהות לאתגר –מי הוא האדם המודרני? מה מתנה את זהותו? עולם האינטרנט, תוצר מובהק של הכרך המודרני, העצים את השאלות הללו, אולם ייתכן שהוא נושא בכנפיו גם מענה לבדידות הכרך.
בשיחתנו נשרטט קווים לשאלת זהותו של האדם האינטרנטי: מהי זהותו של היחיד במציאות ווירטואלית, אילו ממדים של אחריות אישית נפתחים בפניו כאשר הוא חובש מסכה או כאשר הוא מגלה את פניו לבני שיחו האינטרנטיים? נברר היכן מצויים כל אחד ואחת מאתנו בדיאלוג זה.

ד"ר משה שנר
שלום לכם אנשי ואורחי אוניברסיטת חיפה. שמי משה שנר, ואני מרצה בכיר במכללת אורנים, השכנה מהעמק, עד לפני שנה ראש החוג למחשבת ישראל, חוקר בתחומי הפילוסופיה והמחשבה היהודית. עוסק בשאלות של זהות וחינוך בעקבות השואה.
מזה 15 שנה אני מפתח את התחום של למידה אינטרנטית במשרעת גלובלית. ייתכן שכתלמידי תיכון אף השתתפתם ב-"תכנית הקריאה המשותפת", שהפקתי במסגרת בית לוחמי הגטאות והקיפה אלפי תלמידים בבתי ספר בישראל וארה"ב. ספרי "לאינטרנט נולד: רוחו של האדם בעולם שנפרצו גבולותיו" (2012) סיכם את התובנות ממהלך שנותיי הווירטואליות.
תשומת לב מחקרית והוראתית אני מקדיש למורשתו ההגותית והחינוכית של יאנוש קורצ'אק. אני מפרסם ספרים, מחקרים ומסות בבמות שונות. ספרי האחרון הוא "בראשית הייתה השואה" (2013).
ובשפה פחות פורמאלית, אני נשוי ואב לשלוש בנות; חבר קיבוץ לוחמי הגטאות שהורי היו בין מייסדיו ונמנו עם מקימיו ופעיליו המרכזיים של מוזיאון בית לוחמי הגטאות.

23.03.16 - ניהול מידע אישי: מדע הדברים הדיגיטליים שלך - ד"ר עופר ברגמן

נשלח 12 במרץ 2016, 11:00 על ידי adi kidron   [ עודכן 29 במרץ 2016, 11:01 על ידי keren aridor ]

ניהול מידע אישי - מדע הדברים הדיגיטליים שלך
ד"ר עופר ברגמן - אוניברסיטת בר אילן


רביעי 23.03.16

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.


הקלטת ההרצאה




תקציר ההרצאה
ניהול מידע אישי אדם הוא פעילות בה המשתמש שומר את פריטי המידע שלו (כגון קבצים ודוא"ל) כדי להגיע אליהם מאוחר יותר. למרות שניהול מידע אישי היא פעילות מחשב בסיסית ומאות מיליוני משתמשים מנהלים את המידע שלהם באופן יומיומי, המחקר בתחום פרץ רק לאחרונה. ההרצאה מסכמת ספר חדש על התחום שעומד לצאת בהוצאת MIT PRESS. בהרצאה אציג מחקרים אשר השוו את שיטת התיקיות המסורתית לשתי שיטות חלופיות המציעות שימוש במנועי חיפוש ובתגיות. התוצאות המפתיעות יוסברו בעזרת מחקרים חדשים המשתמשים במתודולוגיות של פסיכולוגיה קוגניטיבית ונוירופסיכולוגיה. לבסוף תוצג הגישה הסובייקטיבית-למשתמש שהיא הגישה העיצובית הראשונה שפותחה באופן ייעודי לניהול מידע אישי.

לצפייה בסרטון אודות נושא ההרצאה - לחצו כאן.

ד"ר עופר ברגמן
מהחוקרים המובילים בעולם בתחום ניהול המידע האישי. הוא כתב מעל 30 פרסומים בתחום, שהאחרון בהם התפרסם ב Scientific Reports של הוצאת Nature. ד"ר ברגמן זכה במספר פרסים ומענקי מחקר כולל שני מענקים מחברת Google. הוא מוזמן להרצות במוסדות בינלאומיים כולל MIT Media Lab, מעבדת HCI באוניברסיטת מרילנד, מעבדת המחקר של מיקרוסופט בקיימברידג' (אנגליה), והמכון הלאומי לאינפורמטיקה בטוקיו. את הספר כתב עם Prof. Steve Whittaker מגדולי החוקרים בתחום אינטראקציית אדם-מחשב בימינו וזוכה בפרס מפעל חיים מטעם ACM CHI.

09.03.16 - Grounding K-5 Mathematics Education in Experience of Space - Prof. Richard Lehrer

נשלח 15 בפבר׳ 2016, 7:34 על ידי עדי קידרון   [ עודכן 24 במרץ 2016, 1:20 על ידי Dani Ben-Zvi ]

Grounding K-5 Mathematics Education in Experience of Space
Prof. Richard Lehrer - Vanderbilt University


רביעי 09.03.16

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 570


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.


הקלטת ההרצאה




Abstract

Conceptualization and quantification of space have long played a foundational role in mathematical inquiry, perhaps because some of our earliest and most common experiences revolve around the organization of space. 

Mathematical concepts expressed in space are literally graspable and indexical and consequentially, bro
aden the available pathways for making mathematical sense. Yet these prospective pathways are often 

not exploited in mathematics education, reflecting a belief that visualization is a fixed individual trait, a spatial ability that is relatively immutable. Working in concert with K-5 teachers of ethnically and socioeconomically diverse children, we build upon children’s intuitions and everyday experiences of space to support the development of mathematical understandings. I will illustrate our approach in two realms of spatial experience, measure and symmetry, with the aim of describing how concepts and mathematical practices co-develop to support children’s constructions of mathematical systems at collective and individual levels.

** מצורף מאמר מומלץ לקריאה לקראת ההרצאה.


Bio

Richard Lehrer is Frank W. Mayborn Professor of Education at Vanderbilt University. Working in concert with teachers, he focuses on the design of classroom learning environments that support the growth and development of learning about foundational concepts and epistemic practices in science and in mathematics. He is a Fellow of the American Educational Research Association and is a member of the U. S. National Academy of Education. He was co-editor of Cognition and Instruction and has served on U. S. National Academy committee studies addressing assessment, engineering education and integrated STEM education.



20.01.16 - Virality & Politics of Information Propagation - פרופ' קרין נהון

נשלח 24 בדצמ׳ 2015, 6:41 על ידי adi kidron   [ עודכן 21 בינו׳ 2016, 21:32 על ידי keren aridor ]


Virality & Politics of Information Propagation
פרופ' קרין נהון - אוניברסיטת וושינגטון


רביעי 20.01.16

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.


וידאו של ההרצאה של פרופ' קרין נהון



תקציר ההרצאה

We live in a world where a tweet can be instantly retweeted and read by millions around the world in minutes, where a video forwarded to friends can destroy a political career in hours or a cause for a public debate, and where an unknown man or woman can become an international celebrity overnight. Virality, a mechanism that reproduces social norms, and at the same time a mechanism that challenges institutions and their structure. What is it and how does it work? Why does one particular video get millions of views while hundreds of thousands of others get only a handful? What impact does it have on us? And what is left, after a viral event decays? In this lecture I will discuss the complex facets of virality as a process and its impact on individuals, groups and societies.  This lecture is based on the book ‘Going Viral’ and on recent work about politics of social media.


פרופ' קרין נהון

פרופ׳ קרין נהון היא חוקרת וחברת סגל בבית הספר למידע באוניברסיטת וושינגטון ובבית הספר לממשל במרכז הבינתחומי.  הקימה את המרכז למידע ולחברה באונ׳ וושינגטון ושותפה במעבדה למדיה חברתיים. מחקרה הוא בתחום פוליטיקה של המידע, והיא חוקרת בעיקר שאלות הקשורות לכח ולזרימות מידע ברשתות. היא עומדת בראש קבוצת המחקר על וירליות של המידע (retroV). לאחרונה פרסמה ספר בנושא בשםGoing Viral , שעוסק בניתוח התהליך הויראלי והשפעתו על החברה. הספר זכה בפרס האגודה למדעי המידע, ובפרס איגוד הספרנים כספר מצטיין בתחום. פרופ׳ נהון היא גם פעילה ציבורית בנושאים הקשורים למדיניות מידע וטכנולוגיה וקידום עקרונות של ממשל פתוח. בין השאר, מכהנת כחברת הנהלה בתנועה לחופש המידע, ובוויקימדיה.

23.12.15 - Learning About Big Data - ד"ר עינת גיל

נשלח 17 בדצמ׳ 2015, 2:44 על ידי adi kidron   [ עודכן 24 בדצמ׳ 2015, 6:43 ]


Learning about big data among Secondary School Students in a technology-supported collaborative learning environment
ד"ר עינת גיל - אוניברסיטת טורונטו


רביעי 23.12.15

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.



תקציר ההרצאה

Alongside the thematic program at the Fields Institute, a short unit on learning about big data was designed and implemented in a Toronto secondary school. This three-week interdisciplinary informal statistics unit was developed to allow students in a 12th grade Mathematics for Data Management course to explore both small and big data using inquiry and collaborative approaches. In one of the activities, the learning trajectory was guided through an Interactive Orchestrated Learning Space (IOLS; Gil & Slotta, 2015), inspired by recent smart classroom and knowledge community approaches. The design and pedagogical approach allowing for the introduction of ideas relating to the use of big data in secondary school will be discussed and findings about students’ learning from a mixed methods study will be presented.


ד"ר עינת גיל
פוסט דוקטורנטית במחלקה לסטטיסטיקה באוניברסיטת טורונטו ולשעבר ב Fields Institute למחקר במתמטיקה. פיתחה תוכנית והובילה מחקר בשיתוף פעולה עם פרופ' (OISE) Jim Slotta המשלב חשיבה סטטיסטית, למידה על ביג דטה ועיצוב סביבת למידה בין-תחומית ואינטראקטיבית בכיתה חכמה עתירת-טכנולוגיה לתלמידי תיכון בטורונטו. בוגרת תואר שני במגמה לטכנולוגיות בחינוך ודוקטורט בחינוך מתמטי מאוניברסיטת חיפה. מחקריה, בהנחיית פרופ' בן-צבי, התמקדו בטיפוח חשיבה הסקתית בלתי פורמלית של תלמידים וחקירת השפעה לאורך זמן של הלמידה על חשיבתם, בסביבות למידה מבוססות-חקר ועתירות-טכנולוגיה. לעינת ניסיון רב בפיתוח סביבות למידה עתירות-טכנולוגיה לקהלים שונים. מחקריה התפרסמו והוצגו בכנסים ולצידם יצאו לאור כמה ספרי פעילויות לתלמידים ולמורים.

09.12.15 - Computers - פרופ' מוטי בן ארי

נשלח 16 בנוב׳ 2015, 7:18 על ידי עדי קידרון   [ עודכן 24 בדצמ׳ 2015, 6:45 על ידי adi kidron ]


Computer Science in Middle Schools
 פרופ' מוטי בן ארי - מכון וייצמן


רביעי 09.12.15

15:45 – 17:30

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.



תקציר ההרצאה

Students attitudes towards science, technology, engineering, mathematics (STEM) are fixed at an early age. Therefore, it is important to expose them to STEM subjects in general, and computer science in particular, in middle schools. The talk will describe our research in three contexts: (1) kinesthetic learning with Computer Science Unplugged; (2) the Scratch visual programming environment; (3) robotics.  The research focuses on two questions: (1) Do such activities actually change attitudes and motivation? (2) Does learning actually take place?  Two theoretical frameworks that have proved fruitful will be described: Guy Brousseau’s theory of didactical situations, with emphasis on the didactical contract and the Jourdain effect, and Icek Ajzen’s theory of planned behavior.


פרופ' מוטי בן ארי

Moti Ben-Ari is a professor in the Department of Science Teaching of the Weizmann Institute of Science. He has a PhD degree in mathematics and computer science from Tel Aviv University. His research interests include the use of visualization in teaching computer science, tools and techniques for learning concurrent and distributed computation, and teaching computer science to middle-school students. Ben-Ari is the author of a dozen textbooks on concurrent computation, programming languages, mathematical logic, and the nature of science. In 2004, he received the ACM/SIGCSE Award for Outstanding Contributions to Computer Science Education and in 2009 he was elected as a Distinguished Educator of the ACM.


18.11.15 - מוטיבציה ללמידה בקורסים מרובי משתתפים (MOOCs) - פרופ' משנה מירי ברק

נשלח 29 באוק׳ 2015, 1:26 על ידי adi kidron   [ עודכן 24 בדצמ׳ 2015, 6:44 ]


Motivation to Learn in Massive Open Online Courses: 
Examining Aspects of Language and Social Engagement
 פרופ' משנה מירי ברק - הטכניון


רביעי 18.11.15

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.


קישור להרצאה המצולמת



תקציר ההרצאה

Learning is mediated by language of instruction and social engagement. Both factors may play a significant role in understanding motivation to learn in massive open online courses (MOOCs). Therefore, the goal of this study was threefold: a. to compare motivation patterns of MOOC participants who study the same course but in a different language of instruction; b. to examine relationships between motivation gain and diverse modes of engagement; and c. to characterize MOOC completers according to their learning motivation. An exploratory case-study was conducted in the settings of a MOOC in Nanotechnology and Nanosensors, delivered in two languages: English and Arabic. The study applied the mixed methods approach, collecting data via pre- and post-questionnaires, forum posts, and email messages. Findings indicated that regardless the language of instruction, MOOC participants were driven to learn by similar goals, emphasizing intrinsic motivation and self-determination. Findings indicated a positive relationship between motivation gain, the number of messages posted to the online forums, and the number of members in the online study groups. Five types of MOOC completers were identified: problem-solvers, networkers, benefactors, innovation-seekers, and complementary-learners.


פרופ' משנה מירי ברק
פרופ' משנה מירי ברק, היא ראש קבוצת מדע וטכנולוגיות למידה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. מירי פועלת לקידום חינוך מדעי/הנדסי במאה ה-21 ולמידה חוץ כיתתית תוך שימוש ביישומי ענן וטכנולוגיות ניידות. מחקריה בוחנים היבטים של למידה שיתופית בקבוצות רב-תרבותיות בעזרת שילוב משחקים, אנימציות וסימולציות. מירי הובילה מחקר בנושא למידה פעילה ושימוש במחשבים ניידים באוניברסיטת MIT שבארה"ב ושימשה כראש המרכז הבינלאומי ללמידה מרחוק בטכניון. בין היתר, היא הקימה את הקורס הראשון בטכניון שניתן באופן מקוון בתחום אתיקה של המחקר והייתה שותפה לפיתוח ה-MOOC הראשון בעולם בתחום הננוטכנולוגיה שניתן בשתי שפות במקביל. המחקרים שלה מתוארים במאמרים ובספרים בינלאומיים.

28.10.15 - חקר השימוש באנימציות ללמידה ולהוראת מדעים - ד"ר חגית ירדן

נשלח 14 באוק׳ 2015, 1:48 על ידי adi kidron   [ עודכן 24 בדצמ׳ 2015, 6:47 ]



חקר השימוש באנימציות ללמידה ולהוראת מדעים
ד"ר חגית ירדן - בריינפופ ישראל


רביעי 28.10.15

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.



תקציר ההרצאה
אנימציות ידועות זה מכבר כבעלות פוטנציאל לקידום למידה של תכנים, במיוחד מורכבים, מופשטים ומולקולריים. בנוסף אנימציות יכולות לשמש כאלטרנטיבה וירטואלית לתהליכים אמיתיים. ב"הדגמה הוירטואלית" אין סכנות הקיימות במציאות, העלויות אינן גבוהות ומבחינה פדגוגית ניתן לבודד מושגים או משתנים ולהתמקד באינטראקציות מסוימות.
מטרת המחקר הייתה לבחון את התרומה הייחודית שיש לאנימציות בלימוד שיטות ביוטכנולוגיות, תוך השוואה לאמצעים סטטיים דוגמת איורים. בנוסף חקרנו את תפקיד המורה בהפעלת אנימציות בכיתה. במחקר השתתפו 173 תלמידי כיתות י"ב במסגרת מחקר כמותי, ושתי מורות במסגרת מחקר איכותני.
ממצאי המחקר ממחישים כי אנימציות עדיפות על פני איורים בקידום הבנה של תכנים מולקולריים דינמיים, בהבנת המרכיבים של תהליך והאינטראקציות ביניהם. במקביל נמצא כי תלמידים הלומדים באמצעות אנימציות מתבססים פחות על הידע הקודם שברשותם. בנוסף אופיינו שלושה היבטים מרכזיים לתרומת המורה להפעלת האנימציות בכיתה.
בהרצאה נדון ברקע התיאורטי למחקר, מתודולוגיית המחקר וממצאיו העיקרים, נדון בהשלכות לדיסציפלינות נוספות, לגילאים צעירים יותר ולמוצרי אנימציה בהם נעשה שימוש בשטח, דוגמת אתר בריינפופ.

ד"ר חגית ירדן
בוגרת הפקולטה לביולוגיה בטכניון, תואר שני בהוראת מדעי החיים באוניברסיטת תל אביב, דוקטורט במחלקה להוראת המדעים במכון ויצמן ופוסט דוקטורט במחלקה להוראת המדעים והטכנולוגיה בטכניון. במחקריה ופרסומיה עסקה בקידום למידה משמעותית בהשכלה הגבוהה, בפיתוח והערכת למידה מרחוק ובפיתוח וחקר השימוש באנימציות ללמידת שיטות ביוטכנולוגיות מתקדמות בתיכון. עוסקת מזה שנים בתחום הטכנולוגיות בחינוך, בהוראת קורסים בתחום התקשוב והמדעים במכללת האקדמית לחינוך באורנים ובמכון ויצמן למדע. שימשה כמנהלת היחידה לפדגוגיה מתוקשבת במכללת אורנים, וכיום משמשת כמנהלת פדגוגית ועורכת תוכן מדעי בחברת בריינפופ ישראל.

1-8 of 8