18.11.15 - מוטיבציה ללמידה בקורסים מרובי משתתפים (MOOCs) - פרופ' משנה מירי ברק

נשלח 29 באוק׳ 2015, 1:26 על ידי adi kidron   [ עודכן 24 בדצמ׳ 2015, 6:44 ]

Motivation to Learn in Massive Open Online Courses: 
Examining Aspects of Language and Social Engagement
 פרופ' משנה מירי ברק - הטכניון


רביעי 18.11.15

15:45 – 17:45

בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362


התכנסות וכיבוד קל בשעות 15:45-16:15. ההרצאה תחל בשעה 16:15.


קישור להרצאה המצולמת



תקציר ההרצאה

Learning is mediated by language of instruction and social engagement. Both factors may play a significant role in understanding motivation to learn in massive open online courses (MOOCs). Therefore, the goal of this study was threefold: a. to compare motivation patterns of MOOC participants who study the same course but in a different language of instruction; b. to examine relationships between motivation gain and diverse modes of engagement; and c. to characterize MOOC completers according to their learning motivation. An exploratory case-study was conducted in the settings of a MOOC in Nanotechnology and Nanosensors, delivered in two languages: English and Arabic. The study applied the mixed methods approach, collecting data via pre- and post-questionnaires, forum posts, and email messages. Findings indicated that regardless the language of instruction, MOOC participants were driven to learn by similar goals, emphasizing intrinsic motivation and self-determination. Findings indicated a positive relationship between motivation gain, the number of messages posted to the online forums, and the number of members in the online study groups. Five types of MOOC completers were identified: problem-solvers, networkers, benefactors, innovation-seekers, and complementary-learners.


פרופ' משנה מירי ברק
פרופ' משנה מירי ברק, היא ראש קבוצת מדע וטכנולוגיות למידה בפקולטה לחינוך למדע וטכנולוגיה בטכניון. מירי פועלת לקידום חינוך מדעי/הנדסי במאה ה-21 ולמידה חוץ כיתתית תוך שימוש ביישומי ענן וטכנולוגיות ניידות. מחקריה בוחנים היבטים של למידה שיתופית בקבוצות רב-תרבותיות בעזרת שילוב משחקים, אנימציות וסימולציות. מירי הובילה מחקר בנושא למידה פעילה ושימוש במחשבים ניידים באוניברסיטת MIT שבארה"ב ושימשה כראש המרכז הבינלאומי ללמידה מרחוק בטכניון. בין היתר, היא הקימה את הקורס הראשון בטכניון שניתן באופן מקוון בתחום אתיקה של המחקר והייתה שותפה לפיתוח ה-MOOC הראשון בעולם בתחום הננוטכנולוגיה שניתן בשתי שפות במקביל. המחקרים שלה מתוארים במאמרים ובספרים בינלאומיים.
Ċ
adi kidron,
29 באוק׳ 2015, 1:27
Comments