פרופ' מיכל ירושלמי: חושבים מתמטיקה - עקרונות עיצוב של סביבת לימודים חדשנית: יציבות רעיונות בסביבה משתנה

נשלח 28 בפבר׳ 2012, 10:05 על ידי Yotam Hod   [ עודכן 17 באפר׳ 2012, 23:21 על ידי keren aridor ]

"לראות מתמטיקה" היא סביבת למידה שתוכננה כדי לאתגר את התפיסות המקובלות של מהי המתמטיקה הנלמדת בביה"ס ואיך צריך ללמד אותה. סביבת הלימודים הזו הוטמעה לפני יותר משני עשורים, במגוון סביבות למידה בישראל. כתוצר של פיתוח אקדמי, מטרתה של "לראות מתמטיקה" היה להציב חידושים עתידיים ולבחון טכנולוגיות חדשות. המשאבים החדשים תוכננו כאשר טכנולוגיה אישית, ספרים דיגיטליים וטלפונים סלולריים היו עדיין בחיתוליהם. פיתוח חומרי הוראה חדשניים בתקופה בה הטכנולוגיה משתנה ללא הרף, הוא תהליך שיש בו חשש שמא השאיפות הטכנולוגיות יכתיבו את עיצובו של הבסיס החינוכי. פיתוח עם ולמען בתי-ספר, (תהליך שבשלושת העשורים האחרונים עבר רפורמות חינוכיות כלל-עולמיות, שמטרתן סטנדרטיזציה של כישורים ומרכוז של תהליך ההערכה), פירושו התמודדות עם מגבלות קוריקולריות וחברתיות שנמצאות לעיתים בסתירה לחזון החדשני.

יש דרכים שונות לתאר את התהליך הארוך של פיתוח תכנית הלימודים "לראות מתמטיקה". למשל, אפשר להציג את ציר הזמן ולמקד את הסיפור בחידושים במשאבי הלימוד הטכנולוגיים משנות ה- 80: המצאת המחשב האישי, היכולות הגראפיות והממשקים המוחשיים, האינטרנט והמכשירים הסלולריים, כולם התפתחו שלא למטרות חינוכיות אך בסופו של דבר הפכו לשחקנים מרכזיים בשינוי החינוכי שהציעה "לראות מתמטיקה". לחילופין, תיאור ההתפתחות של "לראות מתמטיקה" כמהלך של תכנון פדגוגיה מתמטית, מבליט היבטים חשובים בפיתוח משאבים חדשים להוראה ובפיתוח של תבניות הוראה שנועדו להקל על תהליך של חקר מודרך. ההתמקדות, בתיאור זה, תהיה על עיצוב המשימות, והאתגרים מולם ניצבים מפתחי תכניות הלימודים המנסים לתמוך ב"מורים הקונסטרוקטיביסטיים" לעתיד על ידי אתגור על האמונות שלהם  על התהליכים הקוגניטיביים בחשיבה מתמטית ועל הפרקטיקה הפדגוגית המעשית שלהם. סיפור שלישי יכול להתמקד בתכנון של מבנה מושגי קוהרנטי למתמטיקה של חטה"ב.

בהרצאה זו אני בוחרת להתמקד בסיפור השלישי. אפתח בתיאור העקרונות שהנחו אותנו ואשתמש בסכמה מארגנת לתאר את החזון שלנו לגבי הוראה בכיתה, בהמשך אתאר את החידושים הטכנולוגיים, תכנון משאבי הלמידה ותכנון תבניות ההוראה.

בשנת 2010 האגודה הבינלאומית לעיצוב ופיתוח בחינוך, ISDDE www.isdde.orgהכירה במצוינות Visual Math "לראות מתמטיקה", והעניקה לה את פרס  Eddie

Professor Michal Yerushalmy, currently the Vice president and the Dean of Research at the University of Haifa is the director of the Research Institute of Alternatives in Education at the University. Her interests are in learning with computerized environments. Prof. Yerushalmy research focus is on the study of mathematical learning and teaching, on design and implementation of reformed curricula and on cognitive processes involved in learning with multiple external representations, bodily interactions and modeling. She authored and designed numerous software packages in geometry, algebra and calculus and developed the interactive "VisualMath" secondary school mathematics web curriculum http://www.cet.ac.il:80/visual-math/enter.htm.  Current projects focus on learning with interactive diagrams in interactive electronic books and on mLearning. In the  Math4Mobile project Prof. Yerushalmy offers ways to make technology available for construction of knowledge for everyone everywhere.  Over the Past 25 years she has taught courses of didactic methods of mathematics and on cognitive and curricular implications of technology for education. 

מועד המפגש: יום רביעי, 25.01.12

15:45-16:15 - התכנסות, וכיבוד קל. מומלץ להגיע מוקדם על-מנת ליהנות מהנוף המרהיב!

16:15-17:45 - הרצאה ודיון

מקום המפגש: בניין הפקולטה לחינוך, חדר 362.

הרשמה: ההשתתפות במפגש היא ללא תשלום. אין צורך בהרשמה מראש להרצאה ולסדנא.

חנייה והגעה: ההזמנה המצורפת מהווה אישור כניסה לקמפוס, נא הביאו עימכם עותק מודפס והציגו אותו בשער הקמפוס (האישור יהיה תקף בשני השערים).  קחו בחשבון שהחנייה בקמפוס עלולה לקחת זמן לא מבוטל.

אשת הקשר: איילת בכר, ayelet.becher@edtech.haifa.ac.il

Comments